sunnuntai 20. helmikuuta 2011

Wien-raportti

Viikonloppureissumme alkoi perjantaina, jolloin hypättiin parin ranskalaisen typyn kanssa bussiin kohti Wieniä. Kaikkiaan meitä oli reissussa mukana 13 henkilöä, mukaan lukien muutama puolalainen ja J-P, joiden matka oli alkanut jo aiemmin aamulla. Saavuttuamme Itävallan pääkaupunkiin, kirjauduttiin hostelliin sisään, jätettiin laukut huoneeseen ja suunnattiin lähimpään pizzeriaan.

Hostellin aulan ikkuna. Lukitsin itseni vahingossa ulos hostellista muiden ollessa sisällä ja sain heti osakseni paikallisen nuoren naisen haukut hänen yksityisyytensä loukkamisesta ottaessani kuvia porraskäytävästä. En kuitenkaan lue intresseihini kuvata vieraita ihmisiä.

Lähipizzeria.

Ruokittuamme itsemme oli vuorossa kauppojen hyllyjen tyhjennystä. Erkaannuttiin Jyrin kanssa muista ja löydettiin heti molempia kiinnostava kauppa. Tsekkiläiset ystävämme kertoivat kauhujuttuja Wienin hintatasosta, mutta mielestämme ne olivat täysin liioiteltuja. Myöskään alkoholi ei ollut kaupoissa hirveän kallista, suorastaan huomattavasti Suomesta saatavaa halvempaa. Hostellille palattuamme ihailimme ostoksiamme ja juotiin kahdestaan olutta ja viiniä. Muiden palattua samaiselle paikalle viettiin iltaa yhdessä ja lopulta huomattiin, että meille (ja Samille) jäi nukkumapaikaksi 10 hengen majoituspaikka eri rakennuksessa. Siinä oli todellista turistihostellin tuntua, varsinkin kun huomattiin ensimmäisten 20 nukkumapaikan sijaitsevan pitkän käytävän varrella. Itse saimme perimmäisen (ja ainoan) huoneen. Aamuyöllä heräsin parin espanjalaisen osoitellessa meitä kännykän valolla ja ainoa sana, jonka ymmärsin, oli naked. Siinä vaiheessa loppui huumorintaju ja karjuin espanjalaiset pois meidän ympäriltä.

Uudet naispopot.

Uudet ulkomaalaiset ystävämme eivät halunneet päätyä blogiin, mutta tämä kuva löytyy jo Facebookista, joten tuskin Joanna pahastuu.

Seuraavana aamuna lähdettiin kiertämään tarkemmin kaupunkia. Ensimmäisenä päätettiin vierailla Wienin luonnontieteellisessä museossa ja varsinkin Körperwelten der Tiere -näyttelyssä, joka tarjosi kurkkauksen eläinten sisälle. Jo itse rakennus oli sekä sisältä- että ulkopäin vaikuttavan näköinen.

Valitettavasti Köperwelten der Tiere -näyttelystä ei saanut ottaa kuvia, mutta aulasta olevasta näytekappaleesta sai. Tuollaisia kummajaisia sieltä löytyi ja olen lievästi sitä mieltä, että näyttely oli kieron mielen tuotos, vaikkakin opettavainen.

Dinosaurusosio oli mieleeni.

Tunsimme itsemme huijatuiksi, kun huomasimme mammutin peräpään puuttuvan. Alkuun illuusio oli täydellinen, mutta se ei kestänyt tarkempaa tarkastelua.

Seuraavaksi otimme suunnan kohti ruokapaikkaa, joksi valiintui vietnamilainen ravintola. Ensimmäinen kerta vietnamilaisessa osoittautui loistavaksi kokemukseksi, palvelu pelasi ja ruoka oli hyvää. Siltä lähdettyämme osa palasi hostelliin varamaan seuraavan yön paikat, mutta koska päätimme lähteä jo samana iltana, lähdimme suunnistamaan kohti Blue Tomato -kauppaa. Pahaksi onneksi emme Jyrin ja muiden suurista ponnisteluista onnistuneet löytämään sitä, mutta näimme matkalla muuta mielenkiintoista.

Kyseinen kirkko oli remontin alla ja meitä yritettiin jälleen kerran huijata illuusioilla, tällä kertaa kangaspeitteellä.

Uupuneina ja nuutuneina viisi meistä palasi illan jo pimennyttyä takaisin rakkaaseen Brnohon. Kaipasimme jo suorastaan omaan asuntolaamme, vaikka viikonlopun reissu olikin antoisa ja kokemisen arvoinen. Ensi viikonloppu sama reissu uudestaan, silloin tosin matkakumppaneina Jyrin vanhemmat.